چرا در تابستان خون دماغ می‌شویم | علل خونریزی بینی-راهبرد معاصر

چرا در تابستان خون دماغ می‌شویم | علل خونریزی بینی

خونریزی بینی در فصل تابستان یکی از واکنش‌های طبیعی بدن در برابر گرمای شدید و تابش مستقیم نور آفتاب است که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 05
کد خبر: ۲۵۳۳۸۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ احتمال بروز خونریزی در تابستان بیشتر از فصول دیگر است. دلیلش هم این است که هوا در این زمان به شدت خشک می‌شود و گرمای هوا هم مخاط بینی را خشک می‌کند. به همین دلیل در زمان تمیز کردن مخاط بینی احتمال پاره شدن مویرگ‌های تیغه بینی بیشتر است. از سوی دیگر خون هم در تابستان بیشتر رقیق می‌شود. بروز بیشتر خونریزی تابستانه هم در کودکان ۵ تا ۱۰ سال و بزرگسالان ۵۰ تا ۸۰ سال بیشتر از سایر افراد است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که کودکان هنگام بیرون رفتن در هوای گرم از کلاه آفتابگیراستفاده کنند و در فضای دارای سایه تردد داشته باشند. اما خونریزی ناگهانی بینی در بزرگسالان ممکن است به دلیل فشار خون بالا، سردرد‌های شدید یا موارد دیگری مانند مصرف برخی دارو‌های شیمیایی و... باشد.

البته خونریزی بینی در تابستان به طور کلی جای نگرانی ندارد مگر اینکه با فشار زیاد از هر دو بینی اتفاق بیفتد؛ یا بعد از ۲۰ دقیقه قطع نشود. در این صورت خونریزی بینی در تابستان خطرناک بوده و باید سریعاً به پزشک یا اورژانس مراجعه شود.

باور‌های غلط درباره خون دماغ
دکتر کامیار ایروانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم با بیان این که خونریزی بینی یکی از مشکلات فصل تابستان به ویژه برای کودکان است، عنوان کرد: مخاط بینی بسیار پرخون است و در فصل تابستان به دلیل خشکی و دمای بالای هوا، احتمال خونریزی بینی بیشتر می‌شود.

او درباره راهکار‌های کمک به افرادی که دچار خون دماغ می‌شوند، توضیح داد: بهتراست بیمار در حالت نشسته قرار بگیرد. البته اکثر خونریزی‌های بینی از قسمت جلو تیغه بینی اتفاق می‌افتد، اما بهتر است با انگشتان بر روی پره‌های بینی فشار وارد شود، چون مثل یک پانسمان فشاری عمل و از ادامه خونریزی جلوگیری می‌کند.

ایروانی درباره چند باور غلط درباره خونریزی بینی بیان کرد: یکی از باور‌های غلط، فشار روی استخوان‌های بینی و حتی قسمت وسط ابرو‌ها و ناحیه پیشانی است که هیچ کدام مؤثر نیست. همزمان با فشار روی پره‌های بینی، توصیه می‌شود فرد سر خود را مقداری به جلو آورده و دهان را باز نگه دارد تا هم تنفس انجام شود و هم اگر خونریزی پشت حلق باشد، بلع نشود و میزان خونریزی مشخص شود. باور غلط دیگر هم بردن سر به عقب است که باعث می‌شود خون بیشتری به سمت حلق ریخته شود.

راهکار‌های ساده
این پزشک با اشاره به احتمال افزایش این عارضه در تابستان توصیه کرد: بین ساعت ۱۱ صبح تا ۱۶ عصر که شدت گرمای هوا در اوج است، کودکان برای بازی در خانه باشند و بزرگسالان نیز در زیر معرض آفتاب قرار نگیرند. درباره کودکان هم اکثر خونریزی‌ها ناشی از دستکاری بینی است و لازم است کودک از این کار منع شود.

ایروانی با بیان این که کمپرس سرد یا قرار دادن کیسه یخ روی بینی و گونه‌ها، در کنترل خونریزی کمک کننده است، عنوان کرد: در خونریزی‌های مکرر بینی، استفاده از پماد‌های نرم‌کننده مثل ویتامین A برای جلوگیری از خونریزی اثر دارد. در موارد خونریزی‌های شدید و مکرر یا مواردی که با این روش‌ها خونریزی متوقف نشود هم ضرورت دارد که فرد به پزشک متخصص و بیمارستان مراجعه کند. /  همشهری آنلاین

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده